Přestavby LPG Autodíly - ESHOP

LPG

      Ceny ropy na světovém trhu překonávají historická maxima a ceny pohonných hmot u čerpacích stanic je věrně následují. Provoz auta se tak proklatě prodražuje. Řešením je víc vydělávat, méně jezdit nebo třeba zvážit výměnu benzínu za LPG.
Na plyn se jezdilo už dávno...
      Vývoj lidstva probíhá po spirále. Poměrně často se stává, že nově vzniklý problém se zvládne s využitím technického řešení, které bylo v minulosti opuštěno jako beznadějně nemoderní. Málokdo ví, že první spalovací motory používaly jako palivo plyn. Vůbec první byl tzv. Lenoirův stroj z roku 1862, který byl poháněn svítiplynem. Pánové Otto se svým zážehovým a Diesel se vznětovým motorem přišli až později.
      V době války, kdy benzínu bylo dost jenom pro armádu, se z nouze znovu začalo jezdit na dřevoplyn. Pak opět nastoupila éra benzínu a nafty. Větší zájem o alternativní pohony pak byl vyvolán až první ropnou krizí.
CNG, nebo LPG?
      Když se u automobilu řekne plynový pohon, skoro každému se vybaví zkratka LPG. Pochází z anglického Liquified Petroleum Gas a skrývá se pod ní starý známý tlakem zkapalněný propan-butan. Pod zkratkou CNG je zase ukryt zemní plyn, jehož použití v dopravě je rozšířeno podstatně méně. Z pohledu běžného uživatele ho diskvalifikuje především absence čerpacích stanic, kratší dojezd při ještě objemnější a mnohem těžší nádrži než u LPG i vyšší cena za přestavbu vozidla a její schválení. Pokud budete uvažovat o alternativním pohonu, přichází v úvahu zatím asi jediné palivo – LPG.
Hlavní výhoda – lacinější provoz
      Hlavní výhodou LPG je téměř poloviční úspora nákladů oproti provozu na benzín. Cena LPG je ve srovnání s benzínem je dlouhodobě v celoročním průměru prakticky poloviční. Spotřeba propanbutanu v litrech je oproti benzínu vyšší cca o 10-15 %. Motor má zato klidnější a tišší chod a méně se opotřebovává, protože v něm nevznikají karbonové usazeniny (za použití systému na ochranu ventilů a ventilových sedel FLASHLUBE !!). Hřát vás také může vědomí, že provozem automobilu na plyn o něco méně ničíte životní prostředí. Určitou výhodou pak je zachování možnosti provozu na LPG i na benzín, tedy prodloužení dojezdu. To však bylo aktuální spíše před několika lety, kdy síť čerpacích stanic LPG byla podstatně řidší než dnes. Proto se dnešní trend v přestavbách na pohon plynem vyznačuje v drtivé převaze montážemi tzv. toroidních nádrží - nádrží místo rezervy. Tyto nádrže jsou často podstatně menší než klasické válcové montované zpravidla za zadní sedadla v zavazadlovém prostoru, ale umožňují jeho lepší využití. Vzhledem k vysoké hustotě sítě čerpacích stanic LPG není potřeba tankovat velké množství plynu kvůli dojezdu.
Nevýhod je několik
      Předně je tu vstupní investice, kterou však lze rozprostřít v čase díky splátkám, které naše firma nabízí ve spolupráci se společností HOME CREDIT, nebo s využitím klasického spotřebitelského úvěru. Provedení přestavby pohonu na LPG je zásahem do konstrukce vozidla, který se nemusí líbit výrobci (možná ztráta záruky-montáž je dobré se předem domluvit s prodejcem,většinou nebývá problém. )
      Daní za větší dojezd a úsporu nákladů je nutnost umístit do vozidla druhou palivovou nádrž. Možnosti jsou v zásadě dvě – buď vám válcová nádrž zabere část kufru, nebo toroidní nádrž obsadí místo pro rezervní kolo. Zvolíte-li druhou možnost, musíte vozit rezervu v kufru - tedy pokud chcete vyhovět platné právní úpravě, pokud ne je dobré vozit alespoň profi opravnou sadu se stlačeným dusíkem na opravu píchlé pneumatiky na cestě. Některá vozidla prodávaná na našem trhu nová s pohonem na LPG mají vyjímku na povinnost vozit rezervní kolo. 
      Jako poslední nevýhodu je třeba zmínit omezení spočívající v zákazu vjezdu vozidla s plynovým pohonem do většiny podzemních garáží.
Bezpečnost především!
      Mnoho lidí nemá důvěru v přestavbu vozidla na LPG z obavy o vlastní bezpečnost. Stačí vzpomenout na obrázek z novin nebo televize, co dokáže s rodinným domem provést výbuch dvoukilové propan-butanové lahve....  Pokud však svěříte přestavbu odborné firmě, která vám do auta namontuje originální schválená zařízení, jsou tyto obavy liché, naopak - systémy LPG jsou daleko bezpečnější než benzín nebo nafta. Výbuch vozidla s odborně namontovaným systémem LPG jako v akčním filmu je prakticky nemožný. 
      Plynová nádrž je při výrobě kontrolována tlakovou zkouškou, vybavena multiventilem s tepelnou a tlakovou pojistkou, omezovačem průtoku a je na nádrži je oddělen plynotěsnou schránkou. V případě nárazu při nehodě dojde k téměř okamžitému uzavření přívodu plynu.
Jaký systém vybrat?
       Záleží hlavně na tom, jaký typ motoru ve voze máte. Od této skutečnosti se odvíjí to jaký systém je nutné do vozidla zabudovat aby vše fungovalo tak jak má.  V současné době se používají dva systémy:
Systém s centrálním směšovačem
      Starší vozidla vybavené karburátorem si vystačí s jednoduchým systémem s centrálním Schema karburátorového systému LPGsměšovačem, jehož hlavní výhodou je nízká cena, která začíná zhruba na 10 700 Kč. U vozidel se vstřikováním a řízeným katalyzátorem je třeba zařízení doplněné řídicí Schema sacího systému  LPG řízeného lambdasondoujednotkou. Cena takové přestavby se pohybuje okolo 16 000 Kč.
Systém sekvenčního vstřikování
      Pro novější automobily je jediný použitelný systém vstřikování plynu, který pracuje na obdobném principu jako systém vstřikování benzínu. Přísun paliva je zajišťován samostatně ovládanými vstřikovači pro každý válec zvlášť, čímž je dosaženo lepších hodnot výkonu i spotřeby než u jednoduššího Schema sekvenčního vstřikování LPGsystému s centrálním směšovačem a je u něho zcela eliminováno nebezpečí tzv. "zpětného zášlehu" neboli střílení do sacího potrubí, kterým často trpí systémy s centrálním směšovačem ve vozidlech s dlouhým sacím potrubím. Vyšší kvalitě odpovídá i vyšší cena, která začíná na 27 000 Kč.
Kolik to bude stát?
      Jak bylo uvedeno, cena přestavby se bude odvíjet především od toho, jaký systém bude použit. Liší se i ceny zařízení od různých výrobců. Záleží mj. na typu a velikosti nádrže a v neposlední řadě i na tom, která firma přestavbu provede. Rozhodnete-li se šetřit provozní náklady přechodem z benzínu na LPG, asi byste ale neměli začít tím, že se budete snažit za každou cenu ušetřit na nákladech za zařízení a jeho montáž.
      Pár tisícovek úspory za přestavbu provedenou z nejlacinějších dostupných dílů skoro na koleně se může v budoucnu při provozu docela prodražit.
Komu se vyplatí LPG?
Jste-li sváteční řidič a ujedete pár tisíc kilometrů za rok, asi nemá smysl o změně paliva vůbec uvažovat. Vlastníte-li však automobil v dobrém technickém stavu s velkým zavazadlovým prostorem a benzínovým motorem s vyšší spotřebou a ročně najedete deset a více tisíc kilometrů, určitě byste se měli o LPG blíže zajímat. Můžete ušetřit na jednom kilometru třeba jednu korunu a počáteční investice se vám může relativně brzo vrátit. 
      Vše tedy nasvědčuje tomu, že zlevňování pohonných hmot nás asi už nečeká, spíše naopak. Automobily používající jako paliva plyn lze i v běžném provozu potkat čím dál častěji.



eBRÁNA webarchitect